10 سپتامبر 2016 , ساعت 10:54
35 views
54917

قطار شهری کرج گرفتار اصرار و انکار

شواهد حاکی از آن است که مسئولان استان پیگیر مذاکره با پیمانکار جدید برای قطار شهری کرج و برگزاری مناقصه در این خصوص در آینده ای نزدیک هستند. این در حالی است که شرکت سابیر پیمانکار سابق این پروژه معتقد است احداث قطار شهری کرج کماکان در اختیار این شرکت قرار دارد.
مسئولان قطار شهری کرج اعلام کرده اند که دی ماه سال 94 برای شرکت سابیر اخطار ابلاغ فسخ قرارداد صادر کرده اند زیرا عملکرد این شرکت درتکمیل پروژه، مطابق با قراداد منعقد شده نبوده است.
**مشخصات پروژه
خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر عملیات احداث آن از سال 85 آغاز شد و قرار بود پنج ساله تکمیل و به بهره برداری برسد.
مشکلات اعتباری، تحریم ها و اختلاف کارفرما و شرکت پیمانکاری سابیر سبب شد تا این پروژه بزرگ که کمالشهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل می کند ساخت آن با کندی پیش برود.
تاکنون 15 کیلومتر از تونل خط 2 قطار شهری کرج بین میدان دانشگاه خوارزمی درغرب کرج و میدان امام حسین (ع) در شرق این کلانشهر حفاری شده و ساخت 13 ایستگاه بین 30 تا 70 درصد انجام شده است.
در مجموع 27 ایستگاه برای خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر پیش بینی شده است.
ساکنان کلانشهر کرج انتظار دارند با اقدام به موقع مسئولان قضایی و اجرایی هرچه زودتر این پروژه بزرگ که نقش اساسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد به سرانجام برسد.
اکنون خط ریلی صادقیه به گلشهر در کرج به عنوان خط یک قطار شهری در این کلانشهر فعال است که روزانه حدود 200 هزار نفر مسافر جابجا می شود.
برای کلانشهر کرج در اوایل دهه 80 تعداد 6 خط قطار شهری تصویب شد که چهار خط آنها در حد مطالعه باقی مانده است.
**استناد به اظهارات مسئولان استانی و شهری
مطالب گفته شده مستند به اظهارات مسئولان استانی و مدیریت شهری کلانشهر کرج است و این اظهارات این موضوع را به ذهن متبادر می کند که به زودی پیمانکاری جدید پروژه قطار شهری کرج را ادامه خواهد داد، گرچه شرکت سابیر چنین موضوع را انکار می کند.
**و اما مستندات این موضوع:
سید حمید طهائی استاندار البرز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط موجود بر اساس تفاهم، مجبور به تغییر پیمانکار قطار شهری هستیم که امید است مسئولان با تسریع در این اقدام و جلوگیری از توسل به جنبه های اجرایی، برای ادامه روند کار قطار شهری کرج اقدام کنند.
وی افزود: راه اندازی قطار شهری کرج یکی از موضوعاتی مهمی بود که از بدو ورود به استان به جد پیگیر آن بودم.
وی ادامه داد: در آن زمان با بررسی های صورت گرفته متوجه توقف 10 ساله این پروژه شدیم. به دلیل ضعف هایی که در قرارداد با پیمانکار وجود داشت پروژه قطار شهری کرج در این سال ها پیشرفت چندانی نداشت.
استاندار البرز گفت: با پیگیری های لازم در جلساتی در شورای قطار شهری استان با حضور شهردار، معاونان و مسئولین هیات مدیره قطار شهری تلاش بر این بود که شرکت سابیر کار را ادامه دهد اما توفیقی حاصل نشد.
طهایی اضافه کرد: اکنون اهتمام لازم برای راه اندازی حدود 15 کیلومتر از مسیر قطار شهری کرج در دستور کار است تا به زودی برای استفاده مردم آماده شود.
وی گفت: برخی شرکت های خارجی برای مذاکره تکمیل کل پروژه قطار شهری کرج وارد استان شده اند تا با راه اندازی این امکان برای شهروندان از منافع پروژه در آینده استفاده کنند.
استاندار البرز افزود: تاکنون با سه گروه چینی در این زمینه مذاکره داشتیم که یکی از آنها قوی ترین شرکت دولتی چین و جزو 300 شرکت اول نامدار دنیا محسوب می شود.
وی با بیان اینکه اگر توافق حاصل شود حدود 27 کیلومتر از مسیر قطار شهری کرج آماده راه اندازی می شود، عنوان کرد: شرکت چینی در حال بررسی پروژه است.
**نقطه نظرات مدیریت شهری
علی ترکاشوند شهردار کرج نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اختلاف ها با شرکت پیمانکاری سابیر مجری خط 2 قطار شهری کرج، گفت: تاخیر درتحویل کارگاه های این خط ریلی برای اجرای دیگر پروژه ها مشکل ساز شده است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تعدادی تقاطع بزرگ غیر همسطح با خط 2 قطار شهری کرج تلاقی دارد که توقف در اجرای این خط ریلی، ساخت تقاطع ها را هم با مشکل مواجه کرده است.
وی به موضوع اختلاف ها با شرکت سابیر مجری خط 2 قطار شهری کرج اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری هیچ منعی برای پرداخت حق و حقوق قانونی سابیر ندارد.
شهردار کرج اظهارداشت: اکنون بحث این است که ادامه همکاری با این شرکت میسر نیست و به استناد قوانین عدم همکاری زدیم.
ترکاشوند با تاکید براین نکته که باید موضوع فعالیت اجرایی خط 2 قطار شهری کرج هر چه زودتر مشخص شود، افزود: در هیات مدیره سازمان قطار شهری کرج که ریاست آن برعهده معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری البرزاست، بحث های متعددی شد و به استناد قانون، لغو قرارداد همکاری با شرکت سابیر در این هیات مدیره تصویب شد.
شهردار کرج در عین حال گفت: البته شرکت سابیر به مراجع قضایی شکایت برده که این مراجع هم رای عدم صلاحیت درانجام پروژه برای آن صادر کرده است.
ترکاشوند بیان داشت: به تازگی با حضوردو نماینده مردم کرج در مجلس ، استاندار البرز و مدیر عامل شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی نشستی برگزار شد که اتفاق نظر بر این شد که امکان همکاری با شرکت سابیر نیست.
وی ادامه داد: ماهم در این نشست اعلام آمادگی کردیم که اگر شرکت سابیر مطالبات قانونی دارد آن را می پردازیم.
شهردار کرج افزود: ما دراین نشست به دنبال تعامل بودیم و قرار براین بود که با تعامل کارگاه ها را تحویل بگیریم.
وی ادامه داد:اکنون برخی از پروژه های شهری کرج درگیر با قطار شهری است که از جمله آنها تقاطع غیرهمسطح شهید آجرلو در میدان سپاه و تقاطع شهید کیانپور در سه راه میانجاده کرج است.
ترکاشوند گفت: تاخیر درتحویل کارگاه های قطار شهری در اجرای پروژه های عمرانی نیز مشکل به وجود آورده است .
وی ادامه داد: مکاتبات و مراجعاتی شده است که کارگاه ها را از سابیر با حفظ حقوق قانونی تحویل بگیریم.
شهردار کرج بیان داشت: در این زمینه برخی مواقع مسئولان شرکت سابیر به قانون تمکین نمی کنند و ما مجبوریم که از دستگاه قضایی اجازه بگیریم زیرا برخی از کارگاه ها رها شده است و امکان اینکه خسارت جانی و مالی به شهروندان برساند، وجود دارد.
ترکاشوند گفت: از نگاه دیگرهم سازمان قطار شهری اکنون اقدامات قانونی را پیگیری می کند که از طریق مراجع قانونی کارگاه ها را تحویل بگیرد.
وی بیان داشت: اوراق مشارکت یکی از منابع تامین اعتبار پروژه قطار شهری است که هر پیمانکاری که کارکرد داشته باشد یکی از منابع تامین اعتبار مورد نیاز آن اوراق مشارکت است.
شهردار کرج ادامه داد: تصویب مجلس و مجوز دولت، شهرداری کرج می تواند برای تکمیل خط 2 قطار شهری 4 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت انتشار دهد تا بتواند بخشی از اعتبارمورد نیاز قطار شهری را تامین کند.
وی اظهار داشت: براین اساس هر شرکت پیمانکاری که عهده دار ساخت خط 2 قطار شهری کرج شود می تواند از مزایای این اوراق بهره مند شود.
**اهتمام دولت یازدهم به احداث قطار شهری کرج
هیربد معصومی معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار البرز نیز در گفتگو با ایرنا، با اشاره به آخرین وضعیت روند اجرایی پروژه قطار شهری کرج گفت: دولت به دنبال برداشتن مشکلات بر سر راه قطار شهری کرج است.
وی خاطرنشان کرد: دولت تلاش خود را دراین زمینه داشت و با اختصاص شش هزار میلیارد ریال توانست گره های عمرانی بر سر راه پروژه قطارشهری کرج را بردارد.
وی افزود: این مهم از سوی پیمانکار قطارشهری کرج مورد توجه قرار نگرفته و همه درصد را به صورت نقد طلب می کرد.
وی ادامه داد: با شکایت پیمانکار قطار شهری کرج اکنون حکم دادگاه تجدید نظر استان البرز نیز اعلام شده و گویا اعتراضات استانداری البرز دراین زمینه پذیرفته شده است.
معصومی گفت: امروز بجای کار عمرانی برای مردم در استان البرز فرافکنی می شود به طوری که دو رام قطار شهری کرج اکنون معطل خطوط آن شده است.
معاون عمرانی استاندار البرز گفت: برای این دو رام قطار سالانه یک میلیارد و 200میلیون ریال اجاره داده می شود که باید منافع مردم بیشتر با همکاری مدنظر قرار گیرد. معصومی افزود : اگر به جای شکایت به مراجع قضایی خواسته به شورای عالی ترافیک کشور رفته بود، زودتر نتیجه بخش می شد و زمان از دست نمی رفت.
معاون استاندار البرز افزود: شهرداری کرج نیز 500میلیارد ریال اراضی در اختیار پیمانکاران قرار داد تا به صورت تهاتری و نقدی کار کنند، اما این شکایت ها بجای حل موضوع، مسیر را زمان بر کرد.
وی یادآورشد: پیمانکاران باید بیشتر به صورت تهاتری کارکنند به طوری که در اجرای پروژه کنارگذر شمالی 80پیمانکار را شاهد هستیم که با 70 درصد تهاتر به صورت مطلوب درحال اجرای عملیات هستند.
**جوابیه شرکت سابیر که در اختیار ایرنا استان البرز قرار گرفت
در رابطه با مطالب درج شده از قول شهردار محترم کرج در تاریخ 10 شهریور ماه 95، جوابیه این شرکت به شرح زیر تقدیم می گردد.
همانگونه که در متن خبر نیز درج شده، تا کنون 15 کیلومتر از تونل پروژه خط 2 قطار شهری کرج (فاز اول پروژه) و 13 ایستگاه بین 30 تا 70 درصد اجرا شده است. بنابراین در صورت تامین مالی از سوی سازمان قطار شهری کرج و حومه و استملاک اراضی مورد نیاز، بهره برداری از فاز اول پروژه در آینده ای نزدیک امکان پذیر می باشد.
برخلاف مطالب درج شده از قول شهردار محترم کرج، مراجع قضایی رای عدم صلاحیت در انجام پروژه برای شرکت سابیر صادر ننموده اند. بلکه بر اساس رای صادره و مطابق مفاد قرارداد سازمان قطار شهری کرج و حومه و شرکت سابیر کلیه مسائل فیمابین را بایستی نزد داور (شورای عالی فنی) مطرح نمایند. شرکت سابیر در تاریخ 20 آبان ماه 94 به منظور حل مسائل فیمابین، مطابق مفاد قرارداد، درخواست انتصاب هیئت حل اختلاف را نمود که سازمان قطار شهری کرج و حومه هیچگونه اقدامی در این خصوص به عمل نیاورد.
عدم همکاری و دستور توقف صادره از سوی سازمان قطار شهری کرج منطبق با شرایط و ضوابط قرارداد نبوده که از این بابت خسارات سنگینی به پروژه خط 2 قطار شهری کرج و شرکت سابیر تحمیل شده است. برآورد ریالی خسارت وارده به میزانی است که با مبلغ آن در صورت تعامل با شرکت سابیر، راه اندازی اولویت اول فاز 1 پروژه امکان پذیر بود.
برخلاف مطالب درج شده، عملکرد شرکت سابیر همخواره منطبق بر قانون و قرارداد بوده و مدارک و مستندات موجود گواه این موضوع می باشد. در رابطه با تلاقی اجرای تقاطع های غیرهمسطح با پروژه خط 2 قطار شهری کرج این شرکت همه گونه همکاری را تا این تاریخ به عمل آورده و مشکلات موجود به دلیل عدم هماهنگی و همکاری کارفرما می باشد.
برخلاف مطالب مندرج، هیچیک از کارگاه ها رها نشده و پیمانکاران و مشاوران ذیصلاح در محل کار خود حضور داشته و گزارش های گروه ابزار دقیق شرکت سابیر و پایش های صورت گرفته حاکی از آن است که کلیه جبهه های کاری پایدار بوده و تا کنون موردی از ناپایداری مشاهده نشده است.
شایسته است موضوعات این پروژه بزرگ با دید کارشناسی بررسی و از بیان مطالب غیرمستند و متناقض خودداری گردد.
**اظهارنظر نماینده کرج درباره قطار شهری
محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به لحاظ فنی این پروژه مشکلاتی دارد و قرار بر این بود که مدیریت شهری کرج از طریق مصوبه ای که در شورای اسلامی شهر کرج گذرانده بود، این مشکل را از طریق تهاتر رفع کند که شرکت پیمانکاری سابیر قبول نکرد.
کولیوند اظهار کرد: همین امر سبب شد تا ادامه روند عمرانی قطار شهری کرج با مشکل مواجه شود.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشستی که چندی پیش در استانداری البرز برگزار شد و نمایندگانی از پیمانکار قطار شهری، شورا، شهرداری و استانداری حضور داشتند، آخرین وضعیت شرکت سابیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: شرکت سابیر طی شکایتی دستور توقف کار را گرفته بود و کارگاه های عمرانی قطار شهری را تحویل نداده بود که مدیریت شهری کرج جلوی این کار را گرفت.
کولیوند در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه قطار شهری نیز گفت: این سرمایه گذاران مدام در حال آمد و رفت به البرز هستند و برای ادامه این پروژه اعلام آمادگی کرده اند که می بایست پس از تعیین تکلیف نهایی وضعیت شرکت سابیر اقدام شود.
1535

انتهای پیام /*

Let’s block ads! (Why?)